Isjias

Smerter, nummenhet og kanskje lammelser i benet kan komme fra en irritert eller klemt nerve inne i ryggen. Dette er en tilstand som kalles isjias.

Isjiasnerven er kroppens lengste nerve. Den er en stor og tykk nerve som egentlig er en samling lange nervetråder som kommer ut mellom to ryggvirvler, en på hver side av hver ryggvirvel. Selv om isjiassmerte kan komme fra klem på isjiasnerven på sin vei gjennom sete og ben, er det mye oftere trykk på nervetråden inne i ryggen som er årsaken.

Det er viktig å vite at smerter og nummenhet og en følelse av lammelse i benet ikke alltid er isjias, men kan komme av leddlåsninger, muskelspenninger og triggerpunkter i korsryggen, bekken, hofte og ben, og ikke fra en klemt nerve. Dette kalles ofte isjialgi eller "falsk isjias". Isjialgi har en mye høyere forekomst enn isjias og mange pasienter er feildiagnosert på dette området.

Kiropraktoren er spesialist på å diagnosere og behandle isjias så vel som smerter og nummenhet i benet fra leddlåsninger, muskelspenninger og triggerpunkter.

Vanligste årsaker

Den aller vanligste årsaken til isjias er betennelse og irritasjon rundt nerveroten som oppstår ved skiveprolaps. En skiveprolaps oppstår når en av skivene mellom ryggvirvlene, etter en periode med feilbelastning og overbelastning, får en kraftig skade og trykker bakover mot en av nervene. Graden av skiveprolaps kan variere stort og trykket på nerven vil derfor også ofte variere i lik grad.

Vanlige symptomer

Isjias gir helt bestemte symptomer og smerter:

• Smertene følger isjiasnerven på baksiden av låret og leggen og helt ned i foten.

• Smertene stråler nedenfor kneet, ofte med prikking og nummenhet i fot og legg

• Nervesmerten er skarp, intens og veldefinert, ofte beskrevet som en "elekstrisk strøm" eller et "tak" inne i benet

• Av og til problemer med å gå på tærne eller hælene pga lammelser i fot og legg

• Ryggen blir skjev og fremoverbøyd når en står og går

• Det kan gjøre vondt å strekke foten helt ut

Skiveprolaps er ikke farlig og det er mange som har skiveprolaps som ikke har isjias. Alle pasienter med isjias trenger heller ikke en operasjon, selv om mange fremdeles tror det. Dette avhenger veldig ofte av hvor kraftig trykk det er på nerven. Om prolapset er opphavet til isjiassmertene eller ikke, og kan behandles eller ikke hos kiropraktor, må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det er helt trygt å gå til kiropraktor med skiveprolaps og isjias.

Isjialgi kan gi lignende symptomer, og ofte er det vanskelig å skille mellom isjias og isjialgi. Kiropraktorer har i alle år vært kjent for sine gode resultater ved behandling av isjias og isjialgi.

Når bør du oppsøke en kiropraktor

Hvis du får smerter i benet, bør du oppsøke kiropraktor som vil kunne stille riktig diagnose og behandling av isjias og isjialgi.

Behandling (kan variere utifra diagnose)

Spesifikk leddbehandling
Tøyninger
Muskulære teknikker
Nevrologiske teknikker
Stabiliserende trening
Øvelser, råd og veiledning

Operasjon?

Bare 5% av de som får isjias blir operert. Du skal vurderes for operasjon hvis du har uutholdelige smerter som ikke lar seg lindre, eller har store lammelser i fot og ben som forverres. Kiropraktoren vil henvise for en slik vurdering om det skulle bli nødvendig.

Ved vannlatingsforstyrrelser grunnet lammelse av urinblæren og/eller nummenhet i skrittet, skal det alltid henvises til operasjon umiddelbart. Ved slike tilfeller skal pasienten umiddelbart ta kontakt med kiropraktor, lege, legevakt eller sykehus. Dette skjer svært sjeldent men skal tas alvorlig.

Har du noen spørsmål så ta kontakt med oss og få snakke med kiropraktoren direkte og få svar på de spørsmål du evt har. Våre kiropraktorer har lang erfaring med isjias- og isjialgipasienter